Förslag och tips

Som medlem och båtägare kommer här finnas lite intressanta länkar.

Försäkringar

I och med klubbens fortsatt förbättrade stöldskydd, med det nya nyckelsystemet och uppdatering av kamerabevakningen, har vi nu uppgraderats en självrisknivå av försäkringsbolaget Svenska Sjö. Det innebär en reducerad självrisk med 1000 kr för båtägare försäkrade i Svenska Sjö, vid händelser som sker inom våra hamnområden.

Men naturligtvis kan man skaffa försäkringar hos andra försäkringar, både inriktade på båtar men även bredare bolag. Några förslag till höger...

Sjöräddningen

På tal om billiga försäkringar. Vi vill hävda att alla som har en båt och vistas på sjön borde vara medlemmar hos sjöräddningen. Det är en billig livförsäkring och de hjälper även till vid enklare problem, som när båten går sönder, till och med när du får soppatorsk.

I våra vatten är det Sjöräddningsällskapet Siljan/Runn som arbetar sedan 2016.

Klicka här för kontaktuppgifter

Egenkontroll av fritidsbåt

Då och då är det bra att göra en egenkontroll av båten. Det är en jungel av grejer man borde göra, som många kanske inte gör idag.

Klicka på bilden för att ladda ner broschyren.

Klicka på bilderna för att komma till respektive hemsida

Äta och bo

Ibland behöver man stanna och äta eller sova om man inte har eller vill nyttja den möjligheten i båten. Då finns passande nog dessa två Hotell/Restauranter att åka till med båt.

Två väldigt fina alternativ till att sova i båten eller ta sig in i Smedjebacken/Söderbärkes hamn och gå in i centrum.

Båtaffärer i Smedjebacken med omnejd

Lite olika förslag på båtfirmor

Visit Dalarna

För mer information kring vad man kan göra vid sitt besök vid någon av våra hamnar, kan man med fördel besöka Visit Dalarna. Där hittar du mycket information om detta. Du kan även besöka vår infopoint-dator i Café Fyren och söka detta.

Klicka på bilden för att komma till deras hemsida.