Svinö

Svinö - Dalarnas finaste klubbholme

En underbar plats för alla medlemmar, har du inte varit här så kan vi verkligen rekommendera det.

Dagsutflykt eller övernattning

Nu har du möjlighet att övernatta på en ö i Barken fastän du inte är innehavare av egen stuga. På ön finns nämligen en friggebod att hyra.

Från området har man fin utsikt åt flera håll och kan sitta och njuta av såväl solnedgång som andra förbipasserande båtar. Eller varför inte fiska lite. Det finns fina grillmöjligheter, vedeldad bastu, vedeldad badtunna och en mindre lekplats, samt två fina dass.

Sen skall vi inte glömma den fina klubbstugan som har ett stort trivselrum, en stor verandra med tak och ett litet pentry, med både kyl, spis och rinnande vatten (ej drickbart). Denna får man dock inte sova i.

Eller också sitter du bara och njuter av det naturnära läget.

Alla medlemmar har rätt att vistas här och man följer gemensamt de regler som finns. Detta kan du läsa mer om i klubbens ordningsregler.

Sopor tar man med sig hem. Vi har ej sophantering.

Håll rent för allas trevnad.

Ö-Genral

Saknar du något på ön, eller är något trasigt. Vid saker som berör Svinö, kontaktar man i första hand den/de som är Ö-general. Dessa personer hittar du under "kontaktfliken" i menyn. Vissa ärenden kan kräva ett styrelsebeslut och kommer då ta lite längre tid att få svar på. Vi ber er ha överseende med detta.

Hyr Friggeboden

I vår friggebod på klubbholmen Svinö finns plats för 4 gäster. Ta med dig egna sängkläder (lakan, täcke/sovsäck, kudde) och städa efter dig. Du kan hyra stugan för max 2 dygn per bokningstillfälle och kostnaden är 100 kr/dygn för medlemmar samt 200 kr/dygn för icke medlemmar. Om du inte städar efter dig utgår en städbot på 300 kr. Boka genom hamnkontoret, tel 070/2406057.

Fyren

Smedjebackens båtklubb har med ideelt arbete tillverkat två nedskalade kopior av fyren Morups
Tånge. Den ena återfinns på Svinö och den andra på hamnområdet i Smedjebacken.

Idèn väcktes en kväll på vår klubbholme Svinö. Vi ville flytta vattenpumpen och bygga ett litet hus
till den. Valto Lahnalampi på P&V rörsvets tände på iden. Han skulle svetsa en liten enkel fyrliknande sak.

C.a metern hög med en lampa i. Gunnar Persson på MVUSAB hörde om iden och antog utmaningen att rita fyren.

Han studerade olika fyrar och fastnade för Morups Tånge.

Det lilla projektet blev nu ett klart större projekt. När vi ändå tog fram ritningar och material beslutades att
bygga två exemplar. Fyrarna blir 3 meter höga med en diameter på 95 cm.

Den ena till vår klubbholme och den andra till Lövhällarna i sjön Barken. Lövhällarna hade då en enkel fyr på
vinkeljärn, den ersattes nu med denna fyr. Gunnar som är konstruktör på MVUSAB ritade och
konstruerade fyren i ett 3D ritprogram. Material och skärritningar togs fram. Rostfri plåt skars och
svetsades av P&V rörsvets. Fyren lackerades med 2 comp färg och en blå rand målades. Orginalet har
ett svart band men då vår klubbfärg är blå så valdes den kulören. Ett fäste togs fram och gjöts fast på
stenarna där fyrarna skall stå. En fyrlins hittades i ett uthus och monterades i den ena fyren.

Klubbholmens fyr kommer att lysa med vitt fast sken. Lövhällsfyren enl tidigare ljus FL 3S. Fyrens
position är 60 ̊ 5.551N 15 ̊32.824.

Vid en mindre ceremoni utsågs Gunnar Persson och Per Laurent till fyrmästare och försågs med
varsin fyrmästarmössa / kepa.

Övrig fakta:
Konstruktör: Gunnar Persson MVUSAB