Tävling/Ungdom

Tävling och Ungdomssektionen

Vi arbetar löpande med att få ungdomar intresserade av att vara med i klubben. Dessutom vill vi få igång mer tävlingar av olika sorter i klubben, så det är inte helt onaturligt att dessa hamnar under samma tak.

Ungdomar

Vi vill att ungdomar skall få uppleva tjusningen i att vara med klubben. Oavsett om det gäller tävlingar eller intresset i att åka ut med ekan och fiska. Tidigare har vi haft segelskola, vilket under några år var ett populärt inslag. Men nu är det svårt att få tag i ledare som vill hålla i detta dessvärre och då får vi försöka hitta nya sätt att locka undomarna till båtvärlden.

Världsmästare

I skrivande stund har vi inte mindre än tre tävlande ungdomar i klubben, till och med på världsmästarnivå. Låt oss presentera:

Mathilda Wiberg

Endast 17 år gammal har hon redan hunnit med att köra olika klasser. Historiskt har hon tävlat sedan 2016. Hon har tävlat i GT15, offshore 3J och F4-klasserna. I offshore 3J vann hon VM som navigatör och i F4 kom hon förra året på en 5:e plats.

I år körde hon också F4, (katamaranbåt med cockpit och 60hk motor) där avslutningen var här på hemmaplan i Smedjebacken. Ni som var ner och tittade på tävlingen, kunde se hennes silvriga båt med nummer 7 på sidorna.

Utanför båtsporten hänger Mathilda gärna i Sälenfjällen för att åka skidor eller skoter. Så att höga farter lockar henne, råder det inga tvivel om.

Är man intresserad av att börja tävla i F4-klassen, så kan man göra det ifrån 16 års ålder. Mathilda säger också att det går jättebra att kontakta henne på social media om man har frågor om hur man börjar tävla eller om båtsporten generellt. Mer information finns i första hand också på www.svemo.se.

Hilmer Wiberg

Han är 16 år gammal och som många säkert anar, är han bror till Mathilda.

Hilmer har redan hunnit med att tävla i fem år och med flera segrar att vara stolt över. Han har tagit 1 VM-guld, 1 EM-guld och 2 SM-guld i klassen GT15. Dessutom har han vunnit 1 SM-Guld och ett guld i Nordiska Mästerskapen för klassen offshore 3J.

I offshore 3J kör man inte efter en rundbana som i exempelvis GT15, utan navigerar på havet. Lite som att orientera på sjön. Båtarna skall ha en navigatör och en förare. Föraren måste vara 15 år gammal och navigatören minst 13 år gammal eller tvärtom.

Hilmer kör idag GT30 (30hp motor) GT30 är ju för övrigt klassen som han tävlade med på Barken som senast och tog en välförtjänt 1:a plats.

På fritiden gillar Hilmer förutom att åka båt också att åka motorcykel och skoter. Man skulle nästan kunna tro att man föds med ett motorintresse i familjen Wiberg .

Han ser positivt på om fler vill börja tävla och vara med i gemenskapen. Som han själv säger: Kom å häng med oss!

Anton Modin

22 år gammal och har minst sagt ett gediget CV inom båtåkning.

Anton har tävlat sedan han var 7 år. Han har tävlat i klasserna…håll i er nu…J15, GT15, GT30, offshore V50, 3A och 3B. Man skulle ju kunna börja fundera på när han har tid för annat än att åka båt.

Idag kör han GT30 (rundbana) vilket vi kunde se i Smedjebacken där han kom 2:a efter Hilmer, samt offshore 3B (115hk).

Han kände att det klickade direkt och att klubben kändes familjär och bra, när han fick höra om SBK. ”Det var som att komma till ett dukat bord” säger han.

Anton säger också precis som Mathilda och Hilmer att de hoppas att fler unga blir intresserade och börjar tävla. Har man funderingar om hur man går tillväga är det bara att höra av sig.

Idéer och intresse

Nu kanske inte ni är intresserade av varken segling eller Båt-VM. Men kom gärna med förslag på hur ni tycker att vi skall göra för att utveckla föreningens ungdoms/tävlings-sektion. Alla förslag mottages med värme och behandlas i styrelsen. Kanske är det just din idé som sätter igång en ny och ung verksamhet i klubben.

Skicka dina förslag till info@smedjebackensbatklubb.se